ටිබෙට් ජාතික එස්.මහින්ද හිමි අනුස්මරණ කෞතුකාගාරය

ලංකාවේ නිදහස් සටනට පන්නරය ලබා දුන් මහා කවියෙකු වශයෙන් සැලකෙන ටිබෙට් ජාතික සිකිම් මහින්ද හිමියන් අපවත් වී මෙම වර්ෂයේ මාර්තු මස 16 දිනට හැට දෙවසරක් සපිරෙයි. සිංහලයෙකුටත් වඩා සිංහලයෙකු ලෙසින් ජාතිය ආමන්ත්‍රණය කළ උන්වහන්සේ වසර පණහක් වැනි කෙටි ජීවිත කාලයක් තුල තමන් උපන් සිකිම් දේශයට නොව සිංහල ද්වීපයට අනුපමේය සේවයක් කළ උත්තමයෙකු විය.

1901 දී පමණ වර්තමාන ඉන්දියාවේ උතුරු බෙන්ගාලයේ ඩාර්ජිලින් නගරය ආසන්නයේ භූටියා භස්ති නම් ග්‍රාමයේ වංශවත් පවුලක උප්පත්තිය ලබන මේ කුඩා සිකිම් ළදරුවා නමින් පෙම්පා තෙන්දුප් විය. තම පරපුරෙන් සෙර්කි චෙරින් යන නාමයද මේ නමට එකතු වූයේය.  ලෝක සිතියමේ නේපාලය හා භූතානය අතර මැද තිබ්බත දේශ සීමාවට දකුණෙන් පිහිටි ඉන්දියාවට අයත් භූමිභාගය හෙවත් සිකීම් ප්‍රාන්තය අතීතයේ සිකීම් රාජ්‍යයයි. 1975 ට පෙර එය ස්වාධීන රාජ්‍යයක් විය. වර්තමානයේ එය ඉන්දියාවේ විසි දෙවන ප්‍රාන්තය වී ඇත.සිකීම්හි උතුරු කොටස සදාකාලිකව හිමෙන් වැසී ගිය කඳු පන්තියකින් සමන්විත වන අතර ලොව උසම කඳු සිඛර කීපයක් එයට ඇතුලත් වේ. ඒ අතරින් වැදගත්ම කඳු සිඛරය වන්නේ කංචන් ජුංගාය. මන නදන සොබා සොඳුරු දසුන් මවන මේ කඳු සිඛරය ලොව උසම කඳු අතරින් තෙවන ස්ථානය හිමි කර ගනී.

සිකීම් භුමිය ජනාවාස වී ඇත්තේ ඊශාන දිග ඉන්දියාව හරහා පැමිණි මොංගොලයිඩ් ජන වර්ගයක් වන ලිප්චාවරුන් ගෙනි. ඔවුහු දහතුන් වන සියවස වන විට ගෝත්‍රික සමාජයක් ලෙසට මේ භූමියේ පදිංචිව සිටියහ. ලිප්චාවරු දඩයම් කරුවන් සේම ආහාර රැස් කරන්නන් සේ සිය ජීවිකාව පවත්වාගෙන ගියහ. 15 හා 16 වන් සියවස් වලදී තිබ්බත සම්භවයක් සහිත ජන කණ්ඩායමක් මේ භූමියට සංක්‍රමණය විය.ඔවුහු භූටියා වරු ලෙසට හැඳින්වුණි.ලිප්චාවරු හා භුටියා වරු අතර ඇති වූ සංහිඳියාව තුල සිකීම් දේශය ගොඩ නැන් වී තිබේ.

මහින්ද හිමියන්ගේ පියා සිකීම් හි භුටියා භස්ති විහාරයේ ප්‍රධාන පූජාචාරී තුමන්ය.ඔහු නමින් නිම්පෙන්ජෝ සෙර්කි චෙරින් විය. ඔහුට පිරිමි දරුවන් සිවු දෙනෙකු සහ ගැහැනු දරුවන් දෙදෙනෙකු විය. මෙයින් වැඩි මලා දවා සංදුප්ය.ඔහු කල්කටා විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙනුම ලැබ එහිම කථිකාචාර්ය වරයෙකු විය. විසිවන සියවස ආරම්භයේ දී සිකීම් රජුගේ අනුග්‍රහයෙන් ගැන්ටොක් අගනුවර සමීපයෙහි භුටියා ලිප්චා නම් පාසලක් පිහිටුවන ලදී. එහි ප්‍රධානාචාර්යවරයා බවට පත් කරන ලද්දේ දවා සංදුප්ය. 1907 වසරේ දී මේ දරුවන්ගේ පියා මිය ගියේය. පවුලේ වගකීම වැඩිමලා වෙත පැවරුණි. සිකීම් රජු ගේ පුත් සිද්කෙඔන්ග් තුල්කු හා එස්.කේ. තාෂිනම්ග්‍යාල් යන කුමාර වරුද දවාසංදුප් ගේ දරුවන් සියලු දෙනද මේ පාසලේ දී එකට ඉගෙනුම ලදහ. ඒ අතර පෙම්චෝද්‍රර පූර්පා තෙන්දුප් හා පෙම්පා තෙන්දුප් විය.

බෞද්ධ පූජාචාරී පරම්පරාවකින් පැවත එන තාන්ත්‍රිකාචාර්ය වරයෙකු වූ දවා සංදුප් ගේ වගකීම වූයේ සිය රට වෙනුවෙන් සහ රජ පවුලේ අනාගතය වෙනුවෙන් කටයුතු කිරීමයි. එසේම රට නවීන ලෝකය සමග ගලපා ගැනීම ද කළ යුතුව තිබුණි. මෙම  අරමුණෙන් යුතුව ඔහුගේ වැඩිමල් සහෝදරයා වූ පූර්පා තෙන්දුප් ශාසනික අධ්‍යාපනය සඳහා ලංකාවට යැවීමට තීරණය විය. මේ වන විට ලෝක ධර්ම දූත සේවයේ නිරතව සිටි ජර්මන් ජාත්ක ඤණාතිලෝක හිමියන් සහ දවා සංදුප් අතර හිත මිත්‍ර කමක් ගොඩ නැගී තිබුණි. කල්කටා විශ්ව විද්‍යාලයේ දී ලංකාව ගැන ලැබුණු අවබොධයත් කල්කටාහි මහා බෝධි සමාගම සමග තිබූ සබඳතාවයත් නිසා ලංකාවේ දහම් අධ්‍යාපනය ගැන මනා වැටහීමක් දවා සංදුප් වෙත තිබුණී. එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන් 1914 වසරේ දී පූර්පා තෙන්දුප් ලංකාවට පිටත් කර එවීමට කටයුතු කරන ලද්දේ ශාසනික අරමුණක් සඳහාය. පූර්පා තෙන්දුප් 1914 වසරේ දී සිකිම් පුඤ්ඤසාර නමින් පැවිදි විය. ඉන් අනතුරුව සිය බාල සොහොයුරු පෙම්පා තෙන්දුප් ද ලිප්චා ජාතික තෙම්පා රින්ෂින් ද එලෙසම ලංකාව බලා පිටත් කර හරින ලදී. මේ දරුවන් තිදෙනාටම සිකීම් රාජ්‍යයෙන් ශිෂ්‍යත්වයන්ද පිරිනමන ලදී.

සිකිම් මහින්ද හිමියන් 1914 වර්ෂයේ දී පූජ්‍ය කලි කුමාර් නම් භික්ෂූන් වහන්සේ සමග ලංකාවට පැමිණියද භාරකරු වශයෙන් සිටි ජර්මන් ජාතික ඤාණාතිලෝක හිමියන් බ්‍රිතාන්‍ය අත්අඩංගුවට පත් විම නිසා පැවිදි පිංකම එම වර්ෂයේදී සිදු නොවුණි. අනතුරුව 1914 සිට 1918 වන් තෙක්ම එම අවස්ථාව නොලැබුණි. අනතුරුව ටිබෙට් ළමයා මහණ කරවන ලද්දේ රජ්ගම ගල්කන්දෙගොඩ දේවප්‍රතිරාජ පිරිවෙනේදීය. ඒ ඒවකට ඉංග්‍රීසි උගත් පඩිවරෙයකු ලෙසට ප්‍රසිද්ධ ව සිටි රජ්ගම ධර්මාධාර හිමියන් සහ රජ්ගම චූලසුමන නාහිමියන් ගේ ප්‍රධානත්වයෙනි. සිකිම් මහින්ද නමින් පැවිදි වුණද උන්වහන්සේට ටිබෙට් ජාතික  ඒස්. මහින්ද නාමය ලැබීමද සිහිපත් කල යුතු සිදුවිමකි. 1920 දී සිය සහෝදරයා වන සිකිම් පුඤ්ඤසාර  හිමි ආපසු සිකිම් දේශයට ගිය අතර මහින්ද සාමෙණ්ර හිමියන් අලුත්ගම ශ්‍රී සීලඛන්ධ නාහිමියන් යටතේ දොඩන්දූවේ සරස්වතී මණ්ඩපයට ඇතුලත් කෙරුණි.

මහින්ද හිමියන් සමග සිටි නේවාසික සාමණෙරයන් වූයේ දොඩන්දූවේ ධර්මාරාම හිමියන්ය. සරස්වතී මණ්ඩපයේ සාමණේර ස්වාමීන් වහණ්සේලාට වරින් වර ධර්ම දේශනා කිරීමට අවස්ථාව හිමි වෙයි. මහින්ද හිමියන්ට එම වාරය පැමිණි දිනයේ කලුලෑල්ලේ උන්වහන්සේ ගේ නමට විශේෂණයක් එකතු විය. ඒ ටිබෙට් ජාතික එස්. මහින්ද නාමයයි. එය සටහන් කරන ලද්දේ මහින්ද හිමියන් ගේ මිත්‍ර දොඩන්දූවේ ධර්මාරාම හිමියන්ය. පසු කලෙක මේ මිත්‍රත්වය නිසා මිත්‍ර සංදේශය නමින් සංදේශ කාව්‍යයක් ද රචනා කොට ප.බ.ජි. හේවාවසම් මහතා දූතයා කොට දොඩන්දූවේ කුමාර විහාරයේ වැඩ උන් ධරමාරාම හිමියන් වෙත යවා ඇත. අද ඒ සංදේශ කාව්‍යය පමණක් නොව දෙඩන්දූ සංදේශය හා විල් ලිහිණි සංදේශයද අප්‍රකටය. මේ තොරතුරු අපට මතක් කරන ලද්දේ ධරමාරාම හිමියන් ගේ ශිෂ්‍ය වස්කඩුවේ තිලක නා හිමියන් විසිනි.

1924 වර්ශයේ දී අලුත්ගම සීලඛන්ධ නා හිමියන් අපවත් වූ පසු මහින්ද හිමියන් බලවත් අසීරුතාවයට පත්විය. රජ්ගම චූලසුමන හා රජ්ගම ධර්මාධාර නාහිමිවරුන් යටතේ පැවිදි බව ලැවූවද උන් වහන්සේලාද අපවත් වී සිටියෙන් උපසම්පදාව ලබා ගැනීමේ ගැටලුවක් මතු විය. මේ නිසා 1927 වර්ෂය වන විට මහින්ද හිමියන් කොළඹ ට පැමිණ පූජ්‍ය වෑකඩ ධීරානන්ද හිමියන් හමු වීකොම්පඤ්ඤ වීදියේ සෞගතවාසයේ නතරවීම උන් වහන්සේගේ පමණක් නොව ජාතියේ ද භාග්‍යයක්ම විය. 1921 වර්ෂයේ දී සිය ප්‍රථම කාව්‍ය සංග්‍රහය පළ කල මහින්ද හිමියන් එවකට panadura-m-hකොළඹ මරදානේ 520 ස්ථානයේ රැඳී සිටි පී.කේ.ඩබ්. සිරිවර්ධන මහතා දැන හැඳින ගෙන කතුවරයෙකු ලෙසට ග්‍රන්ථ පළකරන්නට ආරම්භ කරන ලදී. මහා පරාක්‍රමබාහු කුමාර කාලය රාහුල කුමාරයා වැනි ගද්‍ය රචනාද නිදහසේ මන්ත්‍රය නිදහසේ දැහැන වැනි පද්‍ය රචනාද කරන්නට පන්නරය ලැබුණේ එවකට මේ රටේ ජාතික නිදහස් සටන ඇරඹී තිබූ බැවිනි. ශ්‍රීමතී අභය ගුණවර්ධන සාගර පලන්සූරිය වැනි කිවි කිවිඳියන් පමණක් නොව පියදාස සිරිසේන වැනි මහා පුරුෂයින්ද මේ ජාතික සටනට සෘජුව දායකත්වය සපයන්නට විය.

1927සිට 1937 දක්වා කාලය මහින්ද හිමියන් ගේ ස්වර්ණමය අවදියයි. උන් වහන්සේ කොළඹ ආනන්ද විදුහලේ ආචාර්ය වරයෙකු ලෙසට පත් වීමක් ලබන්නේ එවකට එහි විදුහල්පතිව සිටි පී.ද එස්. කුලරත්න මහතාගේ ඇරයුමිනි. එම යුගයේ දී උන්වහන්සේ විසින් මුද්‍රණ ද්වාරයෙන් පළ කරන ලද ලංකා මාතා නිදා සිටි සිංහලයින්ට ගසන ලද කෙවිටි පහරක් විය. උඩරට යටහලගල පෙදෙසේ වන්නම් ගැන කරන ලද පර්යේෂණයකින් පසුව උන්වහන්සේ ආනන්ද විදුහලේ ළමුන් උදෙසා දහඅට වන්නම් නම් කෘතිය පළ කරන ලදී. එයට එම විදුහලේ ආචාර්ය වරයෙකුව සිටි පී.ඊ. ප්‍රනාන්දු මහතා දක්වන ලද සහයෝගය නිසා එවකට ආනන්ද විදුහලේ ළමුන් අතර විශාල සංස්කෘතික ප්‍රබෝධයක් ඇති විය.

1937 වර්සයේ දී සිය ගුරුදේව කිරිගල්පොත්තේ ඉන්ද්‍රජෝති නාහිමියන් ගේ ඉල්ලීම පරිදි මහින්ද හිමියන් පානදුර අලුබෝමුල්ල ශ්‍රී සුධර්මාරාමයේ විහාරධිකාරී ලෙසට පැමිණීම පිණිස ආනන්ද විදුහලේ ආචාර්ය පදවියෙන් ඉවත් විය. 1937 සිට 1951 දක්වා කාලය උන්වහන්සේ ගේ සමාජ ජීවිතය ඔප් නැන්වුණු අවදියක් විය. පාසල් පෙළ පොත් පළ කිරීමෙන් උන්වහන්සේ අධ්‍යපනඥයෙකු බවට ද පත් විය. අනතුරුව මහ බෙල්ලන විහාරස්ථානය මූලික කර ගෙන නව ලංකා නම් දහම් පාසලක් ආරම්භ කිරීමම පැහැදිලි ලෙසටම විප්ලවයක් විය. මේ විප්ලවය සමාජ ප්‍රතිශෝධනයෙහි මෙන්ම සුචරිත වර්ධනයෙහිද යොමු කරලීමට කල උත්සාහය නිසා උන්වහන්සේට එකල විවිධ විහාරස්ථාන වලින් ධර්මදේශනා සහා ඇරයුම් ලැබුණි. එකල දේශපාලන පොරපිටිය ද මහත් සේ උණුසුම් යුගයකි. ජෝන් කොතලාවල මහතාද උන් වහන්සේ ළඟින්ම ඇසුරු කළ බව සඳහන්ය. මේ නිසා දේශපාලඥයින් ගේ චන්ද ව්‍යාපාර සරු කිරීම උදෙසාද ඇතැම් අවස්ථාවලදී මහින්ද හිමියන් ගේ ධර්මදේශනා අසන්නට ලැබුණු බව උන්වහන්සේ ළඟින්ම ඇසුරු කළ තෙල්වත්ත දළදාවිහාරයේ විහාරාධිපතිව වැඩ සිටි තල්වත්තේ  ඉන්ද්‍ර ජෝති නාහිමියන් පවසයි.

1951 වසරේ මාර්තු මස 16 වනදින කලුතර දී පැවති ආදාහන උත්සවයක් නිමා කොට යලි සිය විහාරයට පැමිනි මහින්ද හිමියන්  එදිනම රාත්‍රි අටහමාරට පමණ අපවත් වී වදාලේ ජාති මාමකයින් සෝ සයුරේ ගිල්වමිනි.1961 වසරේ උන්වහන්සේ වෙනුවෙන් විද්‍යාලංකාර පිරිවෙනේ දී පැවති ගුණානුස්මරණ උත්සවයෙන් පසුව වාර්ෂිකව මේ මහා යතිවරයානන් සිහිපත් නොකර මාර්තු මාසය ගෙවී නොගිය බව කිව යුතුය. ඒ තරමටම උන්වහන්සේ ජාතියේ සම්මානයට පාත්‍රව සිටියහ. උන්වහන්සේ අපවත්ව වසර හැට දෙකක් ගතව තිබියදීත් වර්තමානයේද උන්වහන්සේ කළ සේවය අගය කිරීමට කෘතගුණ වාදී ජනතාව සූදානම් බව පෙන්වන්නට  තිබෙන හොඳම උදාහරණය නම් මහ බෙල්ලන සුධර්මාරාමයේ දී අභිනවයෙන් ඉඳිකරනු ලැබූ කෞතුකාගාරයයි. මෙම සද්කාර්යයට දායකත්වය සපයන ලද්දේ මැදපෙරදිග සිංහලයින් ගේ හෙළ බිම සංවිධානයයි.

මෙතෙක් කලක් අප්‍රකටව තිබූ තොරතුරු ගවේශණයේ දී පූජ්‍ය මිස්සක කමලසිරි හිමියන් ගත්  උත්සාහය නිසා  සිකිම් ලේඛනාගාරය සතුව තිබූ මහින්ද හිමියන් ගේ පරම්පරාව පිළිබඳ අගනා තොරතුරු රැසක් මෙම කෞතුකාගාරයේ තැන්පත් කර ගත හැකි විය.මෙම සද් කාර්යය කර ගැනීමට මග පෙන්වන ලද්දේ ජනාධිපති  උපදේශක පූජ්‍ය බෙන්ගමුවේ නාලක හිමියන්ය.  එහෙයින් මහබෙල්ලන සුධර්මාරාමායේ දී විවෘත වන එස්.මහින්ද හිමි කෞතුකාගාරය හා පුස්තකාලය මෙරට ජාතික ව්‍යාපාරයේ ගමන් මගේ පැතිකඩක් පෙන්වන සිහවටනයක් බවට පත් වන බවද කිව යුතුය.

– මතුගම සෙනෙවිරුවන්

8,553 Viewers

62 Comments to “ටිබෙට් ජාතික එස්.මහින්ද හිමි අනුස්මරණ කෞතුකාගාරය”

  1. හීන් සැරේ says:

    ඉතා අගනා ලිපියක්.

  2. කවුරුන්ද සම says:

    මොන කරුමයද තව ඇහැරුණු බවක් නැහැ -පැන පැන බියව මුළු වැදුමෙන් පලක් නැහැ
    දිනුමත් පැරදුමත් කෝකත් කමක් නැහැ- එනු ඉදිරියට නැතහොත් නිදහසක් නැහැ

    -අපේ මහින්ද හිමියන්ගේ “නිදහසේ දැහැන” කවි පන්තියෙන් පෙලක්-

    උත්තරීතර ගරුතර අපේ මහින්ද හාමුදුරුවනේ,ඔබ වහන්සේගේ ශ්‍රී නාමය අප හද තුල රැව්පිළි රැව් නැංවේ.
    ඔබ වහන්සේ පැතු සැබෑ නිදහස එන දිනක් ළඟ පාතකවත් නැත,එහෙත් ‘වල් බූරු නිදහසක්’ඇත.එය අපේ මර නින්දය!

  3. R.Dias says:

    ඈස්.මහින්ද හිමියන් අපවත්වී අවු 62 ඉක්මවා ගොසින්..ලියු කියු දෑ සියල්ල එකල රටේ තිබූ බොදු පරිසරය මත තිබූ ගෑමි සමාජ රටාව සමග තුබූ අව්යාජත්වයත් එවකට ලංකාවේ සිටි උගත් බවුද්ධ සිංහලයන් සහ වචනය පරිසමාප්තාර්ථයෙන්ම බුදුන් අනුගමනය කල ජන හිත සුව පිණිස ක්‍රියා කල සංඝයා වහන්සේලාත්.. බ්‍රිතාන්යන්ගෙන් සිකිමයේ බවුද්ධයින්ට සිදුවූ ගටෑලු මත උන්වහන්සෙගේ සිත තුලින් පෑන නෑගුනාවු සිතුවිලියි…එවකට තිබ්බතය චීනය විසින් යටත් කරගෙන නොතිබූ නිදහස් රටක්..

    චීනය විසින් ක්‍රි.ව.7 වන සියවසේ පටන් නිදහස්ව පෑවෑති බවුද්ධ වුනු තිබ්බතයේ මහා ජනසංහාරය පටන් ගත්ත කාලයේ තමයි උන්වහන්සේ අපවත් වුනේ..චීන්නු තිබ්බතයේ මිනිස්සු පමණක් නොවෙයි ඔවුන් සමග බුදු දහමද විනාස කෙරුවා..අදත් කරමින් ඉන්නවා.. එය තමා චීනයේ බලහත්කාරය..තිබ්බතය ඔවුන් බලයෙන් අල්ලාගෙන ඉන්න රටක්. .මොකෝ ? එතෑනින් තමයි ඔවුන් බටහිරට රිංගන්නේ…

    දෑන් බලන්න අපි…අපි එවෑනි චීනයත් සමග තමයි මේ ඈගෑලුම් කම් පවත්වන්නේ. ණය ගන්නේ. ඔවුන් දෙන්නෙත් වෑඩි පොලියට.නුමුත් චීනා හොදයි..මොකෝ අපිත් බලහත්කාරකම් කරනා ජාතියක් වෙලානේ ඒකයි..සක්කිලි දෙමලට දුන්න..දෑන් ප්‍රතම්බිය අල්ලාගෙන..ඈස් මහින්ද හාමුදුරුවෝ ජීවත්ව හිටියා නම් තත්වය කෙසේ විය හෑකිද කියා සිතෙන්නේද..? හොද කවිපද ටිකක් ලියාවි… අද අපද උතුරේ සංහාරයක් කරලා දෑන් චීනයේ පිහිට පතනවා එයින් ගෑලෑවීමට..

    නියම බුදු දහමෙන් 1950 දක්වා පෝශණය වුනු එම රටේ බුදු දහම නෑවෑත ස්ථාපිත කිරීමට.. තිබ්බතයට නිදහස ලබා දීමට මේ බවුද්ධයින් කියා ඉන්නා රටේ කසාවත් හෑදියා හෝ බවුද්ධ කියනා කිසිකෙනෙක් කටයුතු කර නෑහෑ..කථාවක් කර නෑහෑ.. තිබ්බතයේ උපන්..බවුද්ධ වූ නිසාම හිරිහෑර විදි උන්වහන්සේ උපන් රටේ නිදහස නොව අපේරටේ නිදහස වෙනුවෙන් නිදහස් සිතුවිලි අවදි කෙරූ සංඝයා වහන්සේ නමක්…අවු 63 තිස්සේ තිබ්බතයේ නිදහස වෑලෑලී ඈති මේ අවධියේ උන්වහන්සේ සිහිපත් කිරීමට දෑගෑලීම අන්තිම ව්යාජයක්, එය අන්ත දේශපාලනයක් මිස අන් යමක් නොවේ….ඈස් මහින්ද හිමියන් ගෑන කතා කරන්න අද මේ රටට බෑහෑ…එසේ කිරීමත් විලි ලෑජ්ජාවකි.

    චීනාගෙයි අපෙයි අතරේ තිබෙනේ ශාරීරික වෙනස් කම් පමණි. අප සිංහල බොදුවා මනසින් ඔවුන් වාගේ මෑ අන්ත බලහත්කාරීන් වේ.

    • sam says:

      R.Dias kiyana paharaya newatha walgaya ussa etha.meka aluthma mahawanshayak hadagena yana bawai penenne.kasawatha edata wada ada thamai bebalenne.ape jathiya maha anathurakin beraganna kawadath ura dunne ape maha saga ruwanai.ada bodu bala senawa nethnam thopath kanne halal karapu kemai.methakkal katholikayanta halal prashnayak wela nehe.unta onnethi halalayak nehe.awalam kawalam dahamak thamai cristhiyaniya kiyanne .eke second version eka thamai islamaya.me R.Dias kiyana paharaya hodatama biyata pathwela inne bududhama nisa ithuru kurusa karayo tikath nethiwei kiyala.ekai kasawathata garahanne.R.Diasaya mona kerumekda.mulu batahiratama beriuna bududahamata kelawanna.batahira lokaya wegayen katholika dahamen gelawelayanawa.bududahama ada lokayata ekama sarana bawata pathwela thibenne.thawa aurudu 20-30 kin lokayata saranata enne budu dhama thamai.meka kawadath kale apayata yana margaya padaganna eka.adath ema papakaree uthsahaye niratha wenawa.aho R.Dias nuba enathuru niraye sathana nemethi dewiyabalagena setii.

      • R.Dias says:

        මොනවාද තමුන්නන්සේ ලියා ඈතිදේ..?

        ඈස් මහින්ද හිමියන් ගෑන කතා කිරීමට හෝ උන්වහන්සේ ලියන ලද සිංහල ජාතිය ගෑන හෑගීම් දනවන කවි පන්ති ගෑන කතා කිරීමට අද සිටිනා ආන්තවාදී කසාවත් හෑදියන්ට ගිහියන්ට කිසිම අයිතියක් නෑහෑ. උන්වහන්සේ නිදාගෙන සිටි සිංහල ජාතිය අවදිකෙරුවා මිනී මරන්න නොවේ. දේශය ගෑන සිතන්න..

        මොකෝ අද සිදුවන්නේ උන්වහන්සෙගේ කවි පන්ති ගෑන බෙරිහන් දෙමින් රට ඈතුලේ ඉන්නා අන් ජාතීන්වූ පුරවෑසියන්.. ඝාතනය කරන්න දගලනවා. ..කොල්ල කෑම්. .බලහත්කාරකම්.. මිසක් වෙන මොනවාද..? ජාතියට වින කටිනා ඈත්තන් අද බුද්ධ සාසනයට රිංගලා.

        මේ බෙරිහන් දෙන එකෙකුවත් උන්වහන්සේගේ රට.. ටිබෙට් දේශය ..චීනා අල්ලාගත්තු එක ගෑන කතා නෑහෑ…එහි චීනා කොරපු බවුද්ධ සංහාරය ගෑන කතා නෑහෑ..එයට කියන්නේ ” තිබ්බතයේ සංහාරය ” කියලා…මෙහේ නිකං කහ සිවුරක් දමාගෙන බොරු බයිලා ගහනවා..තමිල්නාඩුවේ කසාවත් හෑදියෙකුට එල්ල කල ප්‍රහාරය ගෑන කම්පා වෙනවා. මේ කම්පා වෙන අය කතා කරනවාද චීනා බුදු දහම විනාශ කරන්න කල හරිය..මොකෝ චීනා දෑන ගත්තා උන්ගේ සමාජවාදය ගෙනියන්න බුදු දහම විනාස කරන්න..ටිබෙට් රට කොල්ල කෑවා…එහි උරුමක්කරයින් වන ලාමාවරු පන්න බලහත්කාරයෙන් රදවා ගෙන ඉන්නවා..එය අත් හරින්නේ නෑහෑ..

        අද මේ කුලියට කහින්නෙක් ලියනවා ඈස් මහින්ද හිමි ටිබෙට් දේශයේ නොව සිකීමයේ ඈස්.මහින්ද හිමි කියා.. හර්ද ශාක්ෂියක් නෑති.. ඌ මහ පරයෙක්…සත්ය තොරතුරු වසන් කරන්නා සත්යෙන්ම පරයෙකි..

        • කවුරුන්ද සම says:

          තා දන්නා ඉලව්වක් නැත.මැවුම් වහන්සේ ‘නොමවපු හිත’අපට තගේ මවන්නට බැරිය.ලැබෙන මස් කට්ටක් ලෙව කා පැත්තකට වී නිදා ගනුව!

        • Saman says:

          Your argument is not bad. If someone is not agree with that make a counter argument without writing rubbish.

        • niro says:

          අනේ බොල ..බාගෙට ඉගන ගත්තම ඔහොම තමයි…මහින්ද හිමි සීකිම් ජාතිකයෙක්…සීකිම් මහින්ද කියලත් උන්වහන්සේ හැඳින්වූවා..සීකිමය ලංකාවේ ප්‍රචලිත නැති නිසා තමයි උන්වහන්සේ අසල්වැසි වඩා ප්‍රකට ටිබෙටයේ නමින්, ටිබෙට් ජාතික ලෙස හඳුන්වා ඇත්තෙ. නොදන්න මගුල් කතාකරනව මන්දය..

    • කවුරුන්ද සම says:

      තා වැනි මැවුම් වහන්සේගේ කුලියට කහින්නන් ලංකාවේ බෝ වුනේ 1505න් පසුවය.

  4. HarshaW says:

    ඇස් මහින්ද හිමියන් සීකිම් ජාතිකයෙක් මිස ටිබෙට් ජාතිකයෙක් නොවේ.

    • R.Dias says:

      කවදෑයි මාරු කෙරුවේ..මා උගෙන නෑහෑ නොවෑ සිකීමයේ මහින්ද කෙනෙක් ගෑන..මා උගෙන ගෙන තිබෙන්නේ ටිබෙට් ජාතික ඈස් මහින්ද හිමියන් ගෑන…

      මතුගම සෙනෙවිරුවන් ඉතිහාසය ලියනවා හොදයි..හොදයි.. මහාවංශයටත් බඩුම තමයි එහෙනම්…

      • BMW says:

        maha washayeth sados tan atha

        • අන්තවාදියා says:

          නේපාලය,බූතානය,ටිබෙට් මධ්‍යම ආසියාවේ හිමාලය කඳුවැටියේ පිහිටි අසල්වැසි රජ්‍යන්වේ.
          සීකිම් (SIKKIM) දේශයට උතුරු සීමාවේ ටිබෙටය නම් බෞද්ධ දේශය වේ .

          “1912 වර්ෂයේ මරදාන මාලිගාකන්ද විෙද්‍යාදය පිරිවෙනට ගිය තෂිනම්ගසල් එහිදී සිංහල, පාලි, සංස්‌කෘත ආදි භාෂාද බුදුදහම හා නක්‍ෂත්‍රය වැනි විෂයන් ද ඉගෙන ගත්තේය. පසුව දොඩංදූව ශෛලබිම්බාරාමයේදී තෂිනම්ගසල් පැවිදි භාවයට පත්වන්නේ ටිබෙට්‌ එස්‌. මහින්ද හිමි නමිනි.

          මොලේ ඇත්තෝ වටහාගනිත්වා!.මස් කෑල්ලම ඉල්ලන අමනයෝ පටලවාගනිත්ව!.

          http://www.divaina.com/2011/03/16/badada02.html

        • කවුරුන්ද සම says:

          හැබෑට! ඔහේ මහාවංශේ සදොස් තැන් හරියටම හොයා ගත්තේ කොහොමෙයි ?

      • කවුරුන්ද සම says:

        ඉගෙන ගත්තා! හෙහ් හෙහ්… මොනවද දන්නේ නැහැ ඉගෙන ගත්තේ මේ මොට්ටපාලගේ පොල් ගෙඩියා.

      • R. Dias says:

        කරුණාකර මගේ විද්වත් , විචක්ෂණශීලී බාවය සනාථ කර ගැනීම සදහා මගේ පහත ලිපිය කියවන්න……
        මට සෑම දෙයක් ගැනම දැනුම ඇත………
        දන්නවා වැඩි කමට මට කට වහගෙන සිටිය නොහැක…………

    • කවුරුන්ද සම says:

      හරියට ලිපිය කියවපිය.

  5. අන්තවාදියා says:

    අපේ හෙළ කවියා ටිබෙට් ජාතික එස් මහින්ද හිමියන් සදා සමරමු!
    **************************************************
    කවියා ජීව බලයි ජාතියට      ඇති
    ලාලිත කලාවෝ ඔහුගෙන් එලිය      වෙති
    හෙළයට ලබන්න්නට නිදහස ලැබුන      නැති
    පොරකමු ! පෙරට යමු කවියනි එකට      එති

    හදවත නොමැති මිනිහෙකු ලෙස      සිටින්නට
    කවියනි එපා !හෙළයට ඉඩ      තබන්නට
    හෙලබස නමැති හදවත පන      පොවන්නට
    සලකවු!..සිතවු! කල යුතු දේ      කරන්නට

    කවියකු සැබෑ නම් ඔහුගේ රටට      ඔහු
    කලයුත්තේය -කලයුතුදේය නොකර      කොහු
    සිය බස නගා තැබුමට ඔහු වෙතොත්      පහු
    ඔහු කවියෙක් නොවෙයි -ඔහු මිනිහෙක්ය      පුහු

  6. ඈතුලාන්තය says:

    ටිබෙට් හාමුදුරුවො එ කාලෙ තිබ්බ සමාජ දෙශපාලනික සන්ස්කෘතික අයහපත් තත්වය නිසා දෙශය ගෑන අභිමානය ජාතිය ගෑන අභිමානය ඈති කලා..එකෙ වෑරෑද්දක් නෑහෑ..අපි උන්වහන්සෙට ගරු කල යුතුයි..නමුත් දෑන් කාලෙ ඉන්න හාමුදුරුවරු ටිබෙට් හිමිව ආදර්ශයට ගන්නව එහෙම නෙමෙ…දෑන් රටෙ එ කාලෙ තිබ්බ වගෙ අදිරාජ්යවාදි ප්‍රශන අඩුයි..අනික මහන වෙන්නෙ නිවන් දකින්න මිසක් ජාතිය රට බෙරගන්න නෙමෙ..ත්‍රිපිටකයෙ කොහෙවත් එකට අවසර දිල නෑහෑ..

    • R.Dias says:

      එය මෙසේ විය යුතුයි …” .අද ඈත්තන් නිවන් දෑකලා තමයි මහණ වෙන්නේ…ඒක නොවෑ රට බේර ගන්න දගලන්නේ…මොකෝ එසේ නොවුනොත් අනෙක් අය කෙසේ නිවන් දකින්න ද..? නිවන් දකින්න රටක් කෝ..?

      • කවුරුන්ද සම says:

        ලැබුණු කට්ටේ මස් කලඳක් වත් තිබිලා නැහැ වගේ. මොනවා කොරන්නද ඩයසෝ උඹට ලැබෙන්නේ කට්ට විතරයි. දැන් වත් ඒක තේරුම් ගනින් මුග්ධ තෙම!

      • R. Dias says:

        අනේ බොලේ කව්ද බොලේ මේ මගේ නමින්?
        බොලේ බොට තම ඇති වුනේ නැද්ද බොලේ?
        මෙතන කොටන්න බොට වෙලාව කොහෙද බොලේ?
        තෝ වැඩක් නැතුව මේවයේ කොට කොට පල්ලියෙන් හම්බුවෙන සල්ලි වලින් යපෙනවද බොලේ?

    • අන්තවාදියා says:

      සියළු දේ අනිත්‍ය බව වන හෙයින් බුද්ධ ධර්මයද මෙලොවින් තුරන් වීම කිසිවෙකුටත් වැලක්විය නොහැක…එ නමුත් බුද්ධ වචනයට අනුව අප රටේ පිරිසුදු බුද්ධ ධර්මය තව වසර 2500 ක් පවතිනු ඇත…එය එසේ වීමට නම් අප එම ධර්මය රැක ගත යුතුය…

      බොහෝදෙනා සිතන්නේ බුද්ධ ධර්මය නමින් හදුන්වන්නෙත්, බුද්ධ සාසනය කියා හඳුන්වන්නේත් එකක් ලෙසය. නමුත්, මෙය එකක් නොවේ. අද බොහෝ නිගන්ටයින් මේය එකක් ලෙස හුවා දක්වා ජනතාවට බෙදාහැරීම කරගෙන යයි. බොහෝ දෙනා ධර්මයේ නාමයෙන් නිගන්ටයින්ගේ මුලාවෙන් අරෝපනයවී නොමග යන්නේ මෙම භයානක පටලැවිල්ල නිසාය.

      එබැවින්.බුද්ධ සාසනය සහ බුදු දහම යනු දෙකකි…අනන්තවූ දර්ම කරුණු වලින් අපගේ ථෙරවාදී බුදු දහම සවිමත්වී ,අප හෙළ සංස්කෘතියෙන් බුදු සසුන (බුද්ධ ධර්මය නොවේ) තව තවත් පෝෂනයවී සවිමත්වී ඇත.

      අපගේ මෙම බුද්ධ සාසනය වෙත ලබාදෙන ගම්‍යතාවය නිසා බුද්ධ ධර්මය ඉදිරි 2500 වසර තුල මිසදිටු නිගන්ටයින්ගේ අභියෝග,පුහු තර්ක හමුවේ නොබියව ඉදිරියට ඇදෙන එක වලක්වන්න ඔය නිගන්ට මිෂනාරින්ට නොහැකිය.

      මෙය නිවරදිලෙස අපගේ පුරාණ පඩිවරු රජවරු අවබෝධ කරගෙන තිබුන බව රහතන්වහන්සේලා 500 කැටුව ජාතික සටනකට ගිය අපගේ මහා ගැමුණු රජුගේ මෙම කියමනින් අපගේ සාසනයේ වැදගත්කම අපට නැවත මතක්කරදෙයි. එතුමා කීවේ. “මාගේ මේ ව්යා යාමය කිසි කලෙකත් රජ සැප පිණිස නොව, එය හුදෙක් බුද්ධ ශාසනයේ චිරස්ථිතිය සඳහා යන්නයි..”

      සිංහල ශිෂ්ටාචාරයට වඩා මේ රටේ තියෙන්නේ බෞද්ධ ශිෂ්ටාචාරයයි…. ගැමුණු කුමාරයා වුණත් යුද්ධයට ලැහැස්ති වුණු අවස්ථාවේදී කුමක්ද කීවේ…?, ලංකාව වෙනුවෙන්, සිංහල ජාතිය වෙනුවෙන් සටනට යනවා කියා ද? නැහැ. බුද්ධ ශාසනය වෙනුවෙන් සටන් කරනවා යන්නයි එතුමා කීවේ.

      එබැවින් මෙම සාසනය රැකගැනීමට ඔබට කල හැකි සටන අදම කිරීම පන්සල් වෙහෙර ඉදිකිරීම,දාන මාන දීම යන උතුම් කටයුතුද අභිබවා යන මහගුවූ මහා පින්කමකි. තව අවුරුදු 2500 තුල බුද්ධ ධර්මයේ පැවැත්මට එහි ඉදිරි ගමනට අද ලක්බිමේ මේ පවතින බුද්ධ සාසනය ඔබගේ ගමයතාවය නොඉවසිල්ලෙන් බලාපොරොත්තුවෙන් සිටී.

      එය නිගන්ටයින්ට එරෙහිවය.
      එය මිෂනාරින්ට එරෙහිවය.
      එය සර්වාගමිකයින්ට එරෙහිවය.
      එය පාවාදෙන්නන්ට එරෙහිවය.

      • කවුරුන්ද සම says:

        ජාතියක් ජන්මයක් නැති- පොල්ගෙඩි බොහෝ වෙති
        පනමට වෙලා ගැති – අප රටට කෙලවති!

        • R.Dias says:

          ජාතියක් ජම්මයක් නෑති සිංහල කියනා ගොබිලන්..
          බුදින්නේ අසුචි මෑ ඈහිදිමින් විසි කරනා පනමින්..
          කුරුවල් ඈට්ටි දෙස බලා කරමින් මහ වර්ණනාවන්..
          අහෝ කියයි හෑඩය කිසිදිනෙක නොදුටු පොල්ගෙඩියන්..

          පොල්ගෙඩි හෑදුනේ පෙර තුබු මහ උස ගස් වලමෑයි..
          එයින් පවසන්නේ එදවස පොලොවේ තුබු සරු සාර බවයි..
          ඉඩොරෙට කර්කශ වූ මහ පොලොවේ අද ඈත්තේ වියලී ගිය ගස්මෑයි
          වෑටෙනා කුරුවල් ඈට්ටි දෑක පොල්ගෙඩි කියන්නේ මුන් වෑනි අන්ධයෝමෑයි.

        • අන්තවාදියා says:

          කිසිකල සිහිනෙනුත් නොයෙදී      අයුත්තට
          සැම කල හොබනුවස් දිවි විලස      යුත්තට
          සිය හෙළ මතෙහි එන අසිපතට      කැත්තට
          නොපැකිල බොදු හෙළයා පුදදේවි      ඇත්තට

          දිය පිරි විලකි නෙත අන් දුක දකින      විට
          දිය වෙයි වෙඩරු මෙන් හද එය සිතන      විට
          දිය හිය වඩන හෙළයගේ ගුණය      එලෙසට
          දිය තුර නොමැත සමතෙක් වනා      ලීමට

          හදවත් බිය ලෙඩින් මුදනා      වේදදුරෙකි
          දුසරිත් යකුන් එලවා ලන      යකැදුරෙකි
          දුසිරිත් දහම පුහුණු කරන      ඇදුරෙකි
          මේ හෙළයා නම් මහතුන්ගේ      මිතුරෙකි

          මහත් බොදු හෙලයාගේ ගුණ මේ වැනි      බෝමා
          මහත්වරුන්ගේ හිත තුල එය නිති      පවතීනවා
          මහත් වරුන් ඉන් ලෝකෙට වැඩි      වේවා
          මහත් සිරි සෙතක් ඉන් සැමටම අත්      වේනවා

      • ඈතුලාන්තය says:

        1) “බොහෝදෙනා සිතන්නේ බුද්ධ ධර්මය නමින් හදුන්වන්නෙත්, බුද්ධ සාසනය කියා හඳුන්වන්නේත් එකක් ලෙසය. නමුත්, මෙය එකක් නොවේ.”.බුද්ධ සාසනය සහ බුදු දහම යනු දෙකකි…අනන්තවූ දර්ම කරුණු වලින් අපගේ ථෙරවාදී බුදු දහම සවිමත්වී ,අප හෙළ සංස්කෘතියෙන් බුදු සසුන (බුද්ධ ධර්මය නොවේ) තව තවත් පෝෂනයවී සවිමත්වී ඇත.”

        අමුලික පට්ටපල් කෙප්පයක්..බුදු හාමුදුරුවො කිවුවද තමන්ගෙ සාසනෙ ජාතියකට අයිති දෙයක් කියලා.මොන සුත්‍රයෙද තියෙන්නෙ..කරුනාකර බුදු බන විකුර්ති නොකරන්න..බුදුබන කියන්නෙ රටවල් ජාති පාලනය කරන ආගමක් නෙමෙ..එච්චර පහත් තත්වයකට බුදුදහම පත් නොකරන්න..බුද්ද සාසනය යනු සොවාන්,සකුර්දාගාමි,අනාගාමි,අරහත්, ආදි උන මාර්ගපලලාබින්ගෙ එකතුවයි..එයයි නියම තෙරවාදි බුද්ද සාසනය..එහෙම නෑතුව ජාති වලට අයිති එව වලින් සම්පුර්නවන්නක් නොවෙ..

        අනික මහන උන පමනින් සාසනය ගොඩනෑගිය නොහෑකියි.එයට මාර්ගපලයකට පත් විය යුතුයි..

        2)”රහතන්වහන්සේලා 500 කැටුව ජාතික සටනකට ගිය අපගේ මහා ගැමුණු රජුගේ මෙම කියමනින් අපගේ සාසනයේ වැදගත්කම අපට නැවත මතක්කරදෙයි. ”

        රහතන්වහන්සෙලා සටන් කරන්න ගියා?රහතුන් පෘතුවියෙ බිම් කඩක් වෙනුවෙන් මිනිසුන් මරන්න ගියා?..මමත්වයක් නෑති කෙනෙක්ට මගෙ රට කියා හෑගිමක්ද නෑත.ඔය අරන්ගිහින් තියෙන්නෙ පෘතක්ජන බික්ශුන් මිස රහතන්වහන්සෙලානම් නොවෙ..

        3)අනෙක ලන්කාවෙ එලාර මෙන් පාලනසමයක් දෑන් නෑත..බෞද්ද රජෙක් සහිත නිති පද්දතියක් සහිත රටකි මෙය..ගිහි වෑඩ කිරිමට බික්ශුන්ට දෑන් අවශ්ය නෑත.කිරිමට අවශ්යම නම් සිමාව දෑන කටයුතු කල යුතුයි.

        අදට නොගෑලපෙන ඉතිහාස සිද්දි වාසියට හරවා ගනිමින් බික්ශුන් ගිහි වෑඩ කිරිමට පෙලබිමෙන් බුදුදහම විනාස කරන්නෙ අන් කිසිවෙක් නොව බික්ශුන්මය…

        • R.Dias says:

          @ ඈතුලාන්තය….
          ඔබ නිවෑරදියි..

        • කවුරුන්ද සම says:

          ඇතුලාන්තය,
          පලයක් ලැබූ පලයෝ-උඹ දන්න ලබ්බක් නැතියෝ
          පලයාට කඹුරපියෝ – අපට කහටක් අනේ නැතියෝ

          සංස්කෘතියට පණ පොවපු – සදහම් මඟේ දුර දනිමු
          එය නොදත් ගොන් පලපු- තගේ ගුරත් අපි දනිමු

        • කවුරුන්ද සම says:

          R.Dias,
          මෙන්න බලාපන් ඩයසගේ ‘ඇතුල’ බලාපන් – දෙන්න එක වගේ හරියට ජාඩි මූඩී මෙන්
          කන්න ඕන නම් කාපිය නෙලා බොරු පලන් – අන්න වැල තියේ ගෙලට,එල්ලා ගනින් ඉක්මණින්!

    • කවුරුන්ද සම says:

      තා වැනි බාගෙට ඉංගිරිස් වූ පොල්ගෙඩියන්ට මේවා අදාළ නැත.සිංහල බොදු වත් පිළිවෙත් තෝ විසි කරපිය. නමුත් අපට සිංහල බොදු සංස්කෘතිය වැදගත්ය,ඒවා රකින්නටද අපට හැකි බව තරයේ සිතට ගනු!

    • හීන් සැරේ says:

      පලයන් බන් යන්න… උඹ දන්න ඉටි ගෙඩිය………………….
      ———————————————————-
      ගිය ගිය තැනදි ජාතික හෙණ හඬම තලව්
      සිය ගත රුහිරු ලක්බිම තෙම තෙමා හෙළව්
      එය නිදහසය සිතමින් හැර විකට ඉලව්
      දිය දද දියත නංවනු බැරි මොකද බොලව්
      ——
      සහන ලැබෙන තුරු ලංකා දීපයට
      ගහන ගැහිලි හමුවේ සිහ වෙසින් සිට
      නහන රුපුන් නහමින් යමි ඉදිරියට
      මහණ කමත් බණ දහමත් එයයි මට
      ———————————————————–
      කෙස් ගහ පවා වෙන රටවල මිනිසුන්නේ
      උස් නිදහස පිණිස සටනට සැරසෙන්නේ
      ඉස් මොළ තිබෙද්දීත් මේ ගැන නොසිතන්නේ
      ඇස් ගෙඩි වලට හෙණ ගහලද සිහලුන්නේ
      —————————————
      මහින්ද හිමියන්

      • ඈතුලාන්තය says:

        අදට නොගෑලපෙන ඉතිහාස සිද්දි වාසියට හරවා ගනිමින් බික්ශුන් ගිහි වෑඩ කිරිමට පෙලබිමෙන් බුදුදහම විනාස කරන්නෙ අන් කිසිවෙක් නොව බික්ශුන්මය…

        • හීන් සැරේ says:

          වර්තමානය තමයි ගල් ඉබ්බො ඉතිහාසෙට එකතු වෙන්නෙ.. උඹල ඉතිහාසෙදි අදුන්නන්නෙ ජාති ද්‍රෝහියෝ කියල

        • කවුරුන්ද සම says:

          වනගත වෙලා මළ – ලබාපිය ඔය තගේ පල
          සිටී නම් ගමේ පිල – රැකපියකෝ දහම් ගුණ!

        • ඈතුලාන්තය says:

          @කවුරුන්ද සම
          ඔය ආරන්‍ය වල ඉන්න හාමුදුරුවරු හිතාගෙන ඉන්නවා පත්‍රයේ දානෙ වැළදුවාම විමුක්තිය හම්බ වෙනවා කියලා. ඒගොල්ලො අවුරුදු 100ක් වැලඳුව, ගුරුවරුත් වැලඳුවා ඒත් කාටවත් විමුක්තිය හම්බ වෙලා නැහැ. තුන් සිවුරක් පාවිච්චි කලාම විමුක්තිය හම්බ වෙනවා කියලා හිතාගෙන ඉන්නවා. කාටවත් හම්බ වෙච්ච කෙනෙක් නැහැ. සෙරෙප්පු නොදා පයින් ඇවිද්දාම විමුක්තිය හම්බ වෙනවා කියලා හිතාගෙන ඉන්නවා නමුත් සෙරෙප්පු නොදා ඉන්න කාටවත් විමුක්තිය හම්බ වෙච්ච බවට ආරංචියකුත් නැහැ. මේවා ඔක්කොම බොරු වැඩ. මේවා නොවෙයි අවශ්‍ය, අවශ්‍ය අපේ හිත හදා ගන්න එකම විතරයි. සිත දෙස බලන්න පුරුදු වෙන්න පුරුදු වෙන්න සංසාර විමුක්තිය ලං වෙනවා.

        • කවුරුන්ද සම says:

          තා දන්න භව විමුක්තිය- අනේ ගොං ඇතු-ලාන්තය
          සරල දිවි අඳුනාපිය – තගේ ගොං ගුරු වීසි කරපිය!

    • හීන් සැරේ says:

      කමියි දැන් රස බොජුන් හැගුමන් තොසින් බුදිමින් රොටුවන්
      වමියි මං වස නසන් “සිහලුන්” සිතින් සිතමින් පටු වන්
      දෙමියි ගොන් ගොස මෙවන් “රොඩියන්” නිතින් වනමින් නටුවන්
      අපොයි දැන් දොස කියන් “බැලුවන් මෙවන් පක්කිළි වටුවන්

      • කවුරුන්ද සම says:

        රස කවියෙකි- බර අරුතෙකි
        උඹ නම් සකි -රජ කිවිඳෙකි

  7. කවුරුන්ද සම says:

    R.Dias,
    පිටත පැහැවේ දුඹුරුය – බිඳුණු විට නම් ස්වේතය
    ඒවා පොල් ගෙඩිමය – පරගැති තා ද එහෙමය

    හොඳට හිතලා බලපිය- තා මොකෙක්දැයි හිතපිය
    පවුකාර මැවුමය – එයත් අරගෙන මකමබෑවිය!

  8. කවුරුන්ද සම says:

    අපේ මහින්ද හාමුදුරුවෝ පොඩිත්තන්ටත් කවි ලිව්වේ,දිවිය අරමුණක් ඇති/පිළිවෙලක් ඇති එකක් කර ගන්න. පොඩිත්තන්ට ලියපු ඒ කවි ලෝකයක් වටිනවා.

    මේ උන් වහන්සේගේ “මගේ දිනචරියාව”කියන කව් පෙළ -කැමති ඇත්තෙක් ඉන්නවා නම්,සංකර නැති සිංහල බොදු දරුවෙක් හදන්නට කැමති නම්,දරුවට ඇත්තටම ආදරේ නම් කියල දෙන්න/එකතු වෙලා කියන්න.
    (කුමාරතුංග මුනිදස් ශුරින්ගේ “සිරිමත් මගේ සකි”කවි පෙළ හා සමානත්වයක් ඔබ මෙහි දකිනු ඇත.)

    කල් ඇතිවම නැගිටමි – මල් වත්තේ ඇවිදිමි
    ඇල් සුලඟේ රස බොමි -කම්මැලි කම දුරලමි

    පැන් ගෙන මුව සෝදමි-කොන්ඩේ පීරාලමි
    ඉන්පසු කෑමට යමි-සන්සුන් වේසෙන් කමි

    පින් ඇති සුර පුතකුගේ-පෙන්නාලා ඇති අගේ
    යන්නෙමි මහ මඟ දිගේ -අන් මිතුරන් හා මගේ

    ගුරු දෙවි දැක නැගිටිමි-නැගිට දෙපා වඳිනෙමි
    වැඳ පොත් පාඩම් දෙමි -දීලා සත් උගනිමි

    • R.Dias says:

      @ කවුරුන්ද සම…
      ඔය එදා සිටි ” සිරිමත් ” …අවුරුදු 125 පෙර….මෙන්න අද එදා සිරිමත් ගේ වෙනස් වීම…හීනෙන් අවදි වන්න.

      පමාවී නෑගිටිමි …ටි.වි එක ඉදිරියේ ඉදගමි..
      දෙන ප්ලේන්ටියේ බොමි…නිලක් බලමින් උදය ගත කරමි..

      දත් මෑද මූණ සෝදා ගමි… කොණ්ඩේ ජෙල් නහවමි.
      බෑනියමක් සුදු හෑදගමි..පුක පල්ලේ ඩෙනිම එල්ලමි.

      සෙන්ට් වලින් නහවමි…චින්ති ගේ ගීතයක් මුමුනමි.
      ඉන්පසු කෑමට යමි…. යක්ෂ වේසෙන් කෑම ගිලිමි..

      වේලාව බලමින් බසිමි මහ මගට මම
      වනමින් අත ඈති මොබයිල් එක..
      දුටුවොත් හොද බඩුවක් පාසෑලේ යන…
      දෙසමි පෙන්වමින් ෆෝන් එකෙන් බොරුවක් හෙන.

      දුන්නොත් ඈගේ ඈස කට හඩ මගේ අසා…
      යන්නෙමි එපා කියන තෙක් ඈගෙ පසු පසා..
      ගෙනියමි ඈයව හොද හෝටලයකට බොරුව ගොතා..
      දමනෙමි පෝලිමක් සෑම මගේ මිතුරන් සමග බෙදා.

      ගුරුවරු දෑක්ක තෑන වෑන්දේ බොල පෙර කාලේ.
      මතක් කරමිනි උගත් කල දේවල් ඉස්කෝලේ..
      දුටු තෑන දෙන්නේ කන පුපුරන්නයි බං අද කාලේ …
      සිහි කෑදවමින් කලදේවල් පෙන්වමින් පුක සහ බෝලේ..

      • කවුරුන්ද සම says:

        අවදිවී සිටින්නෙමි- තා මෙන් හීන නොදකිමි
        වැරදි පෙන්වා දෙමි- පරගැතිව කත් නොඅදිමි

        මව්පියන් හරි මඟ හදන්නේ – දරුවෝ ඒ මඟ යන්නේ
        කක්කුටු තා ඇදට යන්නේ- තගේ දරුවත් එමඟ යන්නේ

        පර ගැති කම් දුරලපන් – හිතට එකඟව වැඩක් කරපන්
        මෙරට පන සේ රැකපන්- එහෙම බැරිනම් චුතව පලයන්!

    • ඈතුලාන්තය says:

      අදට නොගෑලපෙන ඉතිහාස සිද්දි වාසියට හරවා ගනිමින් බික්ශුන් ගිහි වෑඩ කිරිමට පෙලබිමෙන් බුදුදහම විනාස කරන්නෙ අන් කිසිවෙක් නොව බික්ශුන්මය…

      • කවුරුන්ද සම says:

        පාංශු කූලය දීමත්- පිරිත් කීමට යාමත්
        දුකකට පිහිට වීමත්- පැවිදි රුවනේ යුතුකමක්!

        තා වාගේ චොර වැල ගෙඩි – ගහ මුලට වැටි කුණු වෙති
        සුවඳ දෙන රස වරක ගෙඩි- මුළු ගමක් සනසාලති!

        • ඈතුලාන්තය says:

          අද සංඝ තත්ත්වයට පත් වෙච්ච අය නැහැ. බොරුවට සිවුරු පෙරෝගෙන ඉන්න හොරු ටිකක් විතරයි ඉන්නෙ. ඔවුන් කරන්නෙ බත් කන එකම විතරයි. මම නම් ඊට වඩා එකක් දැකලා නැහැ. මේව වැරදී, මේව කඩන්න ඕනෙ, මේව වෙනස් කරන්න ඕනෙ. මේව වෙනස් නොකලොත් මේව ඉදිරියෙන් ඉදිරියට ගියෝතින් අවුරුදු 10ක් වත් බුදුරජාණන් වහන්සේගෙ පණිවිඩය යන්නෙ නැහැ. ඒක ඉවරයි දැන්. ඒක විනාශ කරලා තියෙන්නෙ. ඒ නිසා මේ භික්ඛු අය සංඝ බවට පත් කරන්න ඕනෙ. සංඝ බවට පත් කරන්නෙ කොහොමද? ඔවුන්ට මාර්ග ඵල අවබෝධ කරන නිවැරදි මාවත කියලා දෙන්න ඕනෙ. ඔවුන් හරි පාරට අපි ගන්න ඕනෙ.
          භික්ෂු සමාජයේ ඉන්න බොහෝ දෙනෙක් මොනවද කරලා තියෙන්නෙ? වැඩියෙන්ම වෛරකාරයෝ, ඊර්ෂියාකාරයෝ, කුහක කම් කරන මිනිස්සු, එකිනෙකා විනාශ කරන මිනිස්සු, එකිනෙකා මරා ගන්න මිනිස්සු වැඩිපුර ඉන්නෙ භික්ෂු සමාජයේ. ගිහි සමාජයේ හුගක් දෙනෙක් බොහොම හොඳයි. ඒ මිනිස්සු ධර්මය හොයනවා. සංසාරෙන් අයින් වෙන හැටි හොයනවා. ජීවිතය දුකයි කියලා තේරෙනවා. නමුත් මේගොල්ලන්ගෙ ගුරුවරුවත්, ගුරුවරුන්ගෙ ගුරුවරුවත් උගන්වපු නැති නිසා මොවුන් කල්ලතොනි තත්ත්වයකට කිසිම ජාතියක්, ජන්මයක්, ආගමක් නැති තත්ත්වයට පත් වෙලා. මම දන්න සමහර භික්ෂුන් ඉන්නවා ඔවුන් කර්මය පිළිගන්නෙ නැහැ. ඔවුන් කර්මය විශ්වාස කරන්නෙ නැහැ.
          එතකොට මේකද බුදු දහමේ ඇත්ත තත්ත්වය. දැන් මේව හොඳට කල්පනා කරලා බැලූවාම මම කියන්නෙ විශාල ඛේදවාචකයකට අපි වැටිලා තියෙනවා. මොකක්ද මේ ඛේදවාචකය? මේ ශාසනය විනාශ කරලා ඉවරයි. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ පණිවිඩය නැති කරලා ඉවරයි. බුදුරජාණන් වහන්සේගෙ පණිවිඩය නැතිකරපු එකේ වග උත්තරකාරයෝ ලෙස හංවඩු ගැසිය යුතුයි, ඉවත් කල යුතුයි භික්ෂුන් වහන්සේලා. ඔවුන් තමයි මේක කරලා තියෙන්නෙ. මහානායක, අනුනායක ඔය සියලූ දෙනාම එකතුව. ඔවුන් දේශපාලනඥායන්ගේ අතකොලූ බවට පත් වෙලා. දේශපාලනඥායෝ මොනවා හරි දීලා ඔවුන්ගේ කටවල් වහලා. කිසි කෙනෙක් විරුද්ධව වත් පක්ෂව වත් කතා කරන්නෙ නැහැ. ගොලූවො වගේ වෙලා. මේකද මේ තියෙන්න ඕනෙ දේ. බුදුරජාණන් වහන්සේ සමහර තැන් වල කොසොල් රජුට වැරුද්දව පවා උද්ඝෝෂණ කලා. ඒ කලේ ඔවුන් කරපු වැරදි දැකලා. ඒ නිසා මතක තියා ගන්න ඕනෙ භික්ෂුවගේ නියම කාර්්ය භාරය නූතන සමාජයට නැවත ලබා දෙන්න දැන් කාලය ඇවිල්ලා තියෙන්නෙ.

        • කවුරුන්ද සම says:

          ඇතුලාන්තය,

          ගිහි ලොව අපායකි- පන්සිල් රකින දන නැති
          එවන් ලෝකෙන් ඉකි-පැවිදි ලෝකෙට ගියද පල නැති!

          තා එය දන්නවද- නැත්නම් නොදැක මෙන් ඉන්නවද
          පන්සිල් බලය දන්නවද -තගේ පැටව් යහ මඟට යැව්වද?

          ගිරිය පුප්පා නොහිටපිය- පැවිදි රුවනට දොස් නොකියපිය
          පංච සීලේ රැකපිය – එයින් වන යහපතට නැමෙපිය!

  9. හීන් සැරේ says:

    @කවුරුන්ද සම
    ඇයි මෙතරන් වෙහෙසෙන්නෙ මෙවැන්නන් සදහා……

    මතුලේ නමුත් බති බැර “දම”
    පතුලේ වෙනත් ගති වරුවම
    කිතුලේ ඇතත් හොද තණ කොළ
    “ඇතුලේ” මොකුත් නැත ගොම හැර

    • කවුරුන්ද සම says:

      මේ වාගේ නිවටයින්- කොන්ද නැති පුස්සන්
      දුම් ද අල්ලාපන් – පිඹල පන්නාපන්!

      නිල් ගොයම කන මැස්සන්-බෝ වෙනවා බන් වේගෙන්
      අපි නිකන් උඩ බලන් – හිටොත් කෙත් යාය බොල් බන්!

      • හීන් සැරේ says:

        එළ

        • කවුරුන්ද සම says:

          ඇතුලාන්තය,

          බත් ඇටයක් දන් නොදෙන-පිපාසෙට දිය දෝතක නොවන
          හිත මුදිතාවක් නැති හිඟන- නරුමයන් කියයි වැදි බන!

  10. R.Dias says:

    @ කවුරුන්ද සම…
    පන්සිල් පද පහ වත් නොදත්..
    සංඝ කියනා කසාවත් හෑදියන් පිරිසක්
    එක්ව ගිහියන් ලෙස ඉන්නා යක්ෂ පෙරේතයින්
    අහෝ කර ඈත මේ ගිහි ලොව අපායක්..

    නොදන්නා එකා සෑමවිට දන්නා බව පෙන්වයි..
    එනිසා නොදන්නා එවුන් අද සෑම අත රජ කරවයි..
    එනිසා දන්නා එකා දුටු තෑන උන් හට නොදිරවයි
    නොදන්නා බව පෙන්වමින් උන් සියල්ල මුලු රට කයි

    අද රට දස අත පෑතිර ඈත්තේ මහ අහයපතයි.
    යහපත කියා දොඩවන්නේ කසාවත් හෑදි ගල් රුවනයි..
    දුවන්නේ හිස් හෑරුණු අත සිහිවිකලෙන් ගිරිය පුප්පන් මෑයි.
    මෙරටේ ඈති පංච පාපය නොදකින්නේ අපෙ මහ පෙරේතයොයි…

    @ හීන් සරේ….
    පතුලේ ඈත්තේ මහ බර ඈති ගූ ගොඩ වල්ය..
    ඌරා දකියි වදින්නෙ එය බෑතියෙන්ය..
    සොයමින් රා නගින්නේ කිතුලට නුවණෑති උගුඩුවන් මය
    තන දකින්නේ කිතුලේ තා වෑනි මෝඩයින් මය..

    • කවුරුන්ද සම says:

      පන්සිල් නොරකිමින් -පරගැතිව කඹුරමින්
      පැවිදි රත්නය ගරහමින්-නිවට පුස්සෙක් උඩු බුරත්!

    • හීන් සැරේ says:

      @R.Dias

      රටවා සින් ඉදියි සිතමින් නිදි වැද
      කටුවා එකෙක් කියවයි යහ ගුණ කද
      අටවා සසුන රකිනට අප සිටින සද
      ඔටුවා හිටින තැන හැදිනිය හැකිය ගද

      • කවුරුන්ද සම says:

        මේ වාගේ ගඳයන්ට – කනට එක දෙකක් දෙන්නට
        හැකිනම් ඉක්මනට – හෙට දවස ලස්සනය!

    • ඈතුලාන්තය says:

      correct

  11. මාතර ආතර says:

    @හීන් සැරේ

    @කවුරුන්ද සම

    oba දෙපලගේ එල කවි
    ඉතාමත් රමණීය වේ.

    • R.Dias says:

      මාතර ආතර…
      අකුරු පටලවාගෙන…..රමණීය නොවේ මරණීය…

      • කවුරුන්ද සම says:

        කටමැත දොඩවන-මැවුමෙන් කැරකෙන
        පනමට .ක දෙන – සුනඛ කුක්ක උඹ!

      • හීන් සැරේ says:

        correct
        රමණීය හෙටක් උදෙසා
        මරණීය කවක් ඩයසා

  12. කවුරුන්ද සම says:

    මව්පියන්ට නැමදුමයි- ගුරුවරුන්ට සැලකුමයි
    දක්වති හොඳ පොඩි ළමයි-ඉන් එක ළමයෙක් මමයි

    තරහ වෙවී ගෙරවුමයි -අඬ දබරෙට දැඟලුමයි
    නොකරති හොඳ පොඩි ළමයි-ඉන් එක ළමයෙක් මමයි

    මේ තියෙන්නේ අපේ මහින්ද හාමුදුරුවෝ පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් ලියපු තවත් අරුත්බර කවි පන්තියක් “හොඳ ළමයි”. පොඩිත්තන්ට මේවා කියල දෙන්න අපේකමට දරුවෝ හදන්නට කැමති උදවිය!

Leave a Comment

——–

anigif

Add-here-new

st

contactus-n